Projektowanie i prowadzenie terenowych badań jakościowych. Metodologiczne, empiryczne
i etyczne problemy badań – teoria a praktyka.
CZĘŚĆ II
Prowadzący: prof. nadzw. dr hab. Piotr Chomczyński (Uniwersytet Łódzki)
Miejsce i data: Poznań, 19.11.2016 r. (część II: 18.11.2016 r.)
Cel:
Celem kursu jest zapoznanie uczestników posiadających już doświadczenia badawcze z prowadzeniem terenowych badań jakościowych od strony praktycznej. W oparciu o liczne ćwiczenia praktyczne pogłębieniu i wzbogaceniu poddane zostaną dotychczasowe umiejętności związane z planowaniem, organizacją badań a także analizą i wnioskowaniem w oparciu o pozyskany materiał empiryczny. Celem jest także wypracowanie przez uczestników własnych, indywidualnych metod wejścia w trudny teren i implementacji indywidualnie przygotowywanych strategii badawczych przy założeniu elastyczności i otwartości na dynamikę sytuacji badawczej.
Efekty kształcenia:
- Wiedza: po zakończeniu kursu uczestnicy powinni być w stanie przystąpić do analizy materiału empirycznego a także wskazać na dostępne narzędzia analityczne i ich zastosowanie jak również przeprowadzić prawidłowe wnioskowanie na podstawie zebranych danych. Ponadto kursanci powinni wiedzieć z jakimi zagrożeniami mogą się spotkać w przypadku trudnego terenu.
- Umiejętności: w wyniku uczestnictwa w przeprowadzonym kursie uczestnicy powinni umieć w sposób rzetelny i maksymalnie obiektywny poddać analizie materiał badawczy jak również wyciągnąć prawidłowe wnioski. Powinni także potrafić wykorzystać materiał wizualny do analizy i interpretacji zdobytych danych. Ponadto powinni posiadać umiejętność empatycznego wglądu w relacje z badanymi, poddać ocenie uzyskane od nich informacje a także rozstrzygnąć dylematy organizacyjne i etyczne związane z przebywaniem w trudnym terenie.
- Kompetencje: w efekcie odbycia kursu uczestnicy powinni posiadać kompetencję pracy z wieloma technikami jakościowymi, w tym z materiałem wizualnym, w celu wypracowania wartościowych wniosków przydatnych dla konstruowania wzajemnych zależności i regularności w ramach zebranego materiału. Ponadto powinni w sposób empatyczny ocenić perspektywę badanych celem z jednej strony pozyskania wartościowych danych zaś z drugiej wykazania dbałości o ich walor etyczny.
Treści programowe:
Kurs składa się z dwóch części (dla początkujących i osób bardziej zaawansowanych), z których każda trwa jeden dzień szkoleniowy.
Kurs dla osób bardziej zaawansowanych:
- omówienie podstawowych funkcjonalności programu do analiz jakościowych Atlas TI
- zasady kodowania otwartego, selektywnego i rzeczowego w praktyce
- własności indukcyjnego budowania wniosków
- analiza wcześniej przeprowadzonych wywiadów swobodnych
- analiza materiałów wizualnych
- rola empatii w terenie (pozyskiwanie danych, analiza, relacje z badanymi)
- dylematy etyczne towarzyszące badaniom w trudnym terenie
- problem rozumienia badanych i ich perspektywy
Metody dydaktyczne:
ćwiczenia, symulacje, dyskusje, odgrywanie ról, ćwiczenia w parach.
Dodatkowe informacje:
Prof. Piotr Chomczyński – stypendysta europejskiego programu Eurica zrealizowanego w Instituto de Investigaciones Sociales na Universidad Nacional Autónoma de México, w ramach którego prowadził badania etnograficzne nad przestępczością zorganizowaną. Działając w organizacji Comisión de Derechos Humanos del Distrito Federal monitorował sytuację osób osadzonych w zakładach karnych i korekcyjnych w Meksyku. Stypendysta ministerialnego stypendium dla młodych wybitnych naukowców. Kierownik i członek zespołu licznych projektów badawczych krajowych i zagranicznych (Ekwador, Niemcy, Ukraina, Meksyk). Prowadził zajęcia z zakresu socjologii dewiacji na Pennsylvania State University w Stanach Zjednoczonych. Absolwent kursów z zakresu Scientific Writing oraz Statistics in Medicine na Stanford University oraz innych w ramach Fundacji Nauki Polskiej. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu komercjalizacji wiedzy (B + R) zakończonych certyfikatem metodologii projektów badawczych PRINCE 2. Członek komitetów redakcyjnych czasopism o zasięgu krajowym i zagranicznym oraz autor licznych zagranicznych i krajowych publikacji. Specjalizuje się w metodach ilościowych i jakościowych w zakresie badań socjologicznych, medycznych i marketingowych. Jego ostatnia książka poświęcona jest analizie działań wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych w Polsce. Badania miały charakter terenowy i opierały się na trwających rok obserwacjach uczestniczących jawnych wykonywanych w placówkach, wywiadach swobodnych realizowanych wśród młodzieży i kadry, a także analizie zapisów kamer oraz dokumentów wewnętrznych i zewnętrznych.
Pliki do pobrania:
Więcej:
Projektowanie i prowadzenie terenowych badań jakościowych. CZĘŚĆ I