Komputerowa analiza danych jakościowych
Prowadzący: dr Jakub Niedbalski (Uniwersytet Łódzki)
Miejsce i data: Poznań, 19.11.2016 r.
Opis warsztatów:
Kurs skierowany jest przede wszystkim do badaczy, którzy dopiero chcą spróbować swoich sił w realizacji własnych projektów badawczych z wykorzystaniem programów CAQDA. W ich wypadku dobrym pomysłem może się okazać oprogramowanie bezpłatne dystrybuowane na zasadach licencji GNU, które w większości przypadków stanowi dobrą alternatywę dla nadal dość drogich i z tego względu nie zawsze powszechnie dostępnych programów odpłatnych. Dlatego podczas warsztatów ich uczestnicy zapoznają się z wybranymi, bezpłatnymi programami wspomagającymi proces analizy danych jakościowych.
Zajęcia będą prowadzone w formie prezentowania podstawowych funkcji działania oprogramowania komputerowego a następnie samodzielnym wykonywaniu przez uczestników określonych poleceń z wykorzystaniem własnych materiałów.
Cele warsztatów:
Cel ogólny:
Zapoznanie z komputerową analizą danych jakościowych (KADJ) na przykładzie wybranych programów
Cele szczegółowe:
- nabycie podstawowej wiedzy z zakresu KADJ,
- zapoznanie uczestników kursu z możliwościami oraz sposobami wykorzystania wybranych programów komputerowych wspomagających analizę danych jakościowych,
- nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami wykorzystywanymi w KADJ,
- nabycie umiejętności prowadzenie podstawowych działań analitycznych z wykorzystaniem KADJ,
- nabycie wiedzy związanej ze świadomym wyborem oprogramowanie do KADJ
Treści programowe:
- Wprowadzenie do komputerowo wspomaganej analizy danych jakościowych – zarys historyczny, geneza i kierunki rozwoju oprogramowania CAQDA;
- Podziały i rodzaje w obrębie programów wspomagających analizę danych jakościowych;
- Przygotowanie materiału do analizy z wykorzystaniem CAQDAS;
- Tworzenie plików i importowanie danych;
- Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte;
- Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów;
- Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów;
- Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie;
- Tworzenie map pojęciowych i diagramów integrujących;
- Eksportowanie wyników analizy danych;
- Wykorzystanie wygenerowanych informacji do tworzenia raportu badawczego.
Opisane powyżej zagadnienia będą realizowane poprzez zapoznawanie uczestników kursu z funkcjami oferowanymi przez takiej programy jak: Audacity, OpenCode, WeftQDA czy CmapTools. Opcjonalnie, w miarę możliwości, zaprezentowane zostaną inne programy należące do rodziny CAQDA
Efekty kształcenia:
- Wiedza:
Uczestnicy kursu uzyskają wiedzę dotyczącą wykorzystywaniu komputera w badaniach społecznych przy projektowaniu, realizacji i opracowaniu projektu badawczego. Uczestnik zapoznany zostaje z obsługą programów komputerowych wykorzystywanych do analizy danych. - Umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacze powinni posiadać umiejętność wykorzystywania wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania procesu badawczego do realizacji własnych projektów/zadań badawczych. - Postawy/Kompetencje:
Po zakończeniu kursu ich uczestnik powinien znać podstawy KADJ, a także świadomie wybierać programy komputerowe do realizacji zadań związanych z realizacją projektu badawczego.
Dodatkowe informacje (linki do programów, publikacje, okładki książek, itd.):
Pliki do pobrania:
Więcej: