20.11.2022, godz. 9:00-17:00
Pisanie tekstów naukowych cz. 2, prof. UŁ dr hab. Piotr Chomczyński
Celem szkolenia w części drugiej jest dokładne omówienie oraz przećwiczenie pracy nad poszczególnymi częściami tekstów naukowych, w szczególności artykułów empirycznych. Po krótkim wprowadzeniu odnoszącym się do praktycznych zasad pisania tekstu Uczestnicy zapoznają się z technicznymi, koncepcyjnymi, językowymi i metodycznymi aspektami właściwymi dla poszczególnych składowych artykułu. Kursanci pracować będą indywidualnie i w grupach przede wszystkim na tekstach własnych oraz materiałach przekazywanych w trakcie kursu.
Ramowy program warsztatu:
1. Ogólne zasady pisania tekstów naukowych
2. Struktura tekstu naukowego od strony praktycznej
3. Określenie tematu tekstu i słów kluczowych
4. Konstruowanie poszczególnych części tekstu
4.1 Abstrakt
4.2 Wprowadzenie
4.3 Przegląd literatury
4.4 Część metodologiczna
4.5 Wyniki badań
4.6 Podsumowanie
4.7 Dyskusja
4.8 Przedstawienie ograniczeń tekstu i badań
Szczegółowe cele warsztatu:
Wiedza: Uczestnicy projektów będą w stanie zdefiniować podstawowe parametry odnoszące się do tekstów naukowych, jak również przedstawić główne zasady oraz reguły związane z pisaniem prac naukowych. Kursanci będą potrafili także zdefiniować różnice odnoszące się do pracy nad poszczególnymi częściami tekstu (abstrakt, wstęp, część metodologiczna etc).
Umiejętności: Uczestnicy warsztatów będą w stanie samodzielnie zaplanować napisanie tekstu naukowego w oparciu o najnowsze trendy wyznaczane przez wysoko punktowane czasopisma naukowe o tematyce społecznej. Uczestnicy będą potrafili stworzyć zarys poszczególnych części tekstu oraz skutecznie rozwiązywać problemy związane z ich tworzeniem.
Kompetencje: Uczestnicy zwiększą kompetencję indywidualnej i grupowej pracy nad tekstem, krytycznej oceny jakości tekstu własnego w oparciu o specyfikę sporządzania recenzji. Kursanci podwyższą umiejętność konceptualizacji problematyki tekstu, zdefiniowania problemów kluczowych w oparciu o analizę literaturową oraz badania własne. Kursanci będą w stanie wskazać specyfikę poszczególnych części składowych tekstów naukowych.
Dla kogo?
Warsztat jest skierowany zarówno do młodych badaczy stawiających pierwsze kroki w publikowaniu wyników swoich badań, ale posiadających już pierwsze doświadczenia publikacyjne, jak również tych nieco bardziej doświadczonych, którzy publikowali już swoje prace, lecz chcą publikować w czasopismach wyżej punktowanych. Kursanci będą pracowali na swoich tekstach i draftach. Kurs będzie prowadzony w języku polskim, natomiast niektóre materiały mogą być dostępne w obydwu wersjach językowych (polskim i angielskim).
Dodatkowe informacje:
Kursanci proszeni są o zabranie ze sobą draftów artykułów, nad którymi pracują, opublikowanych przez siebie artykułów, które na zajęciach będą poprawiane, oraz laptopów z możliwością bezprzewodowego podłączenia się do Internetu/
Dr hab. Piotr Chomczyński, prof. UŁ – stypendysta europejskiego programu Eurica zrealizowanego w Instituto de Investigaciones Sociales na Universidad Nacional Autónoma de México, w ramach którego prowadził badania etnograficzne nad przestępczością zorganizowaną. Stypendysta ministerialnego stypendium dla młodych wybitnych naukowców, laureat nagród naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz Rektora UŁ. Kierownik i członek zespołu licznych projektów badawczych krajowych (KBN/NCN) i zagranicznych (HORYZONT) (Stany Zjednoczone, Ekwador, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Szwecja, Portugalia, Hiszpania, Meksyk). Prowadził zajęcia z zakresu socjologii dewiacji na Pennsylvania State University w Stanach Zjednoczonych oraz zajęcia z zakresu metodologii badań jakościowych dla doktorantów na Universidad Nacional Autónoma de México. Absolwent kursów z zakresu Scientific Writing i Peer Reviewing na Stanford University, Elsevier oraz Fundacji Nauki Polskiej. Autor artykułów opublikowanych w British Journal of Criminology, Justice Quarterly, Global Crime, Journal of Contemporary Ethnography, Journal of Drug Issues i innych. Specjalizuje się w metodach jakościowych w zakresie badań socjologicznych z zakresu przestępczości dorosłych i nieletnich, przemocy domowej oraz narkotykowej przestępczości zorganizowanej. Najnowszym projektem jest interdyscyplinarny, wieloautorski podręcznik Kryminologii PWN.