Tytuł/nazwa warsztatu | Dezinformacja – monitoring, identyfikacja, przeciwdziałanie |
Preferowana data i godzina | Termin: 17.11.2024 w godzinach 9:00-17:00 |
Preferowana forma spotkania | Stacjonarnie |
Osoba prowadząca warsztat(y) | Dr Klaudia Rosińska – medioznawca, pedagog, teolog. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej, odbyła także półroczny staż badawczy w Uniwersytecie w Toronto. Adiunkt w Akademii Kultury Społecznej i Medialnej. Autorka książek na temat dezinformacji, zwłaszcza publikacji „Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie” oraz artykułów naukowych na temat psychologicznej podatności na dezinformację. Od 2022 do 2024 roku ekspert ds. przeciwdziałania dezinformacji w NASK Państwowym Instytucie Badawczym oraz analityk w Centrum Badań nad Bezpieczeństwem w Akademii Sztuki Wojennej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół następujących obszarów: analiza jakościowa przekazów medialnych, techniki manipulacji w mediach, rosyjskie i chińskie operacje wpływu, podatność na dezinformację w wymiarze indywidualnym i społecznym, budowanie kompetencji informacyjnych w społeczeństwie obywatelskim, wpływ rozwoju technologicznego na rozwój poznawczy człowieka i przemiany społeczne, rozwój złośliwej AI. |
Krótki opis warsztatu | Celem warsztatu jest przedstawienie zjawiska dezinformacji jako procesu komunikacyjnego, wpływającego zarówno na indywidualne funkcjonowanie człowieka jak i na różnorodne procesy społeczne. Uczestnicy dowiedzą się jak monitorować treści dezinformacyjne, w jaki sposób je weryfikować oraz jak im skutecznie przeciwdziałać. Spodziewanym efektem warsztatu będzie także wypracowanie indywidualnych narzędzi krytycznego myślenia w odniesieniu do źródeł internetowych oraz tekstów naukowych. |
Ramowy program warsztatu | Wykład wprowadzający – definiowanie dezinformacji i zjawisk pokrewnych Rodzaje fake newsów – omówienie przykładów oraz zabiegów manipulacyjnych Warsztat Techniki weryfikacji – jak zidentyfikować fake newsa?Monitoring treści dezinformacyjnych – wyzwania metodologiczne (omówienie wybranych metodologii oraz sposobów analizy – dyskusja problemowa)Przeciwdziałanie czy zwalczanie – co właściwie możemy zrobić z dezinformacją? Krytyczne myślenie w pracy naukowej – jak odróżnić teksty naukowe od pseudonaukowych oraz skąd czerpać wiarygodne źródła wiedzy? |
Cele szczegółowe warsztatu | Wiedza: Dzięki uczestnictwu w warsztacie uczestnik będzie mógł: wyjaśnić czym jest dezinformacja i zjawiska jej pokrewne;omówić różne rodzaje fake newsów oraz technik manipulacji;nazwać wybrane metody monitorowania i analizowania przekazów dezinformacyjnych;wymienić dotychczasowe formy przeciwdziałania i zwalczania dezinformacji w Internecie. Umiejętności: Dzięki uczestnictwu w warsztacie uczestnik będzie potrafił: przeanalizować źródła informacji pod kątem ich wiarygodności;zweryfikować materiały audiowizualne, zwłaszcza zdjęcia;wypracować własne strategie reagowania na dezinformację. Kompetencje Dzięki warsztatowi uczestnik wzmocni wewnętrzne procesy krytycznego myślenia oraz autorefleksyjności. Będzie mógł wypracować narzędzia analityczne zarówno do pracy naukowej, jak i do codziennego funkcjonowania w środowisku cyfrowym. |
Adresaci warsztatu | Warsztat jest przeznaczony dla osób, które zamierzają rozwinąć kompetencje krytycznego myślenia oraz zdobyć narzędzia do weryfikacji treści dostępnych w Internecie. |
Materiały dla uczestników i literatura do zapoznania się przed warsztatem | Lista materiałów dla uczestników, z którymi mogą się zapoznać się przed warsztatem: Rosińska K. (2021). Disinformation in Poland: thematic classification based on content analysis of fake news from 2019. Cyberpsychology-Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 15(4), s. 1-21. DOI: 10.5817/CP2021-4-5 Rosińska K., Brzóska P., & Nowak B. (2021). Analiza postrzegania prawdziwości informacji wśród studentów – podobieństwo super fake newsów do prawdziwych wiadomości. Studia Medioznawcze, 22(1), s. 840-851. DOI: 10.33077/uw.24511617.sm.2021.1.329 Rosińska K. & Brzóska, P. (2020). Analiza indywidualnej podatności użytkowników mediów społecznościowych na fake newsy – perspektywa polska. Studia Medioznawcze, 22(3), s. 661-688. DOI: 10.33077/uw.24511617.ms.2020.3.280 Książki: R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.K. Rosińska, Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021.Sander van der Linden, Fake news. Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić?, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2024. |
Materiały po warsztacie | Uczestnicy otrzymają materiały edukacyjne: ebooka oraz materiały pdf. |
Inne, ważne informacje dla uczestników | Laptopa lub telefon oraz do czego szczególnie zachęcam, zeszyt i długopis do robienia odręcznych notatek |